Friday 23 December 2011

طرح آمریکا برای حمله به ایران «در صورت لزوم»


دویچه وله: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید، این کشور طرح‌هایی در دست دارد تا در صورت لزوم و صدور دستور رئیس جمهور به ایران حمله کند. وی به رهبران جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد، دچار اشتباه محاسبه نشود و این خطر را جدی بگیرند.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هنگامی که در چارچوب سفر بین‌المللی خود در هشت روز گذشته در افغانستان به سر می‌برد در گفت‌وگویی که سه‌شنبه (۲۰ دسامبر/۲۹ آذر) در پایگاه اینترنتی "سی ان ان" منتشر شده هشدار داد که ایران «بازی خطرناکی» را آغاز کرده است.

دمپسی در این مصاحبه می‌گوید، این بازی می‌تواند خاور میانه‌، آمریکا و دیگر کشورها را به درگیری کشانده و آغازگر مسابقه‌ای تسلیحاتی باشد.

این مقام ارشد نظامی آمریکا می‌گوید، در عراق، افغانستان، کویت و عربستان سعودی نگرانی‌های فزاینده‌ای را شنیده که نسبت به برنامه اتمی ایران ابراز شده است.

دمپسی می‌گوید، بزرگ‌ترین نگرانی‌اش این است که ایران عزم آمریکا را دست کم بگیرد. به گفته او، هر گونه اشتباه محاسبه ایران در این مورد می‌تواند به معنای درگیر شدن در منازعه‌ای باشد که می‌تواند به تراژدی منطقه و جهان تبدیل شود.

تصرف پهپاد آمریکایی
"سی ان ان" تصرف هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی توسط جمهوری اسلامی در آذرماه را نشان‌گر فعالیت‌های تجسسی آمریکا در مورد ایران می‌خواند.

این پایگاه خبری اخیرا گزارش داده که آمریکا پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) خود را راهی ایران کرد تا از این پرنده اطلاعات مربوط به سایت‌های احتمالی هسته‌ای ایران را دریافت کند.

"سی ان ان" می‌نویسد، دمپسی در «صادقانه‌ترین» اظهاراتی که تا کنون از مقام‌های آمریکایی در این باره شنیده شده می‌گوید، از دست دادن این پهپاد پایان تلاش‌های آمریکا برای کشف فعالیت‌های ایران نخواهد بود.

دمپسی ادامه می‌دهد: «اگر سئوال شما این است که آیا در حال جمع‌آوری اطلاعات علیه ایران با ابزارهای مختلف هستید، جواب این است که البته که چنین است‌».

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌‌افزاید: «اگر آمریکا تلاش نکند، فعالیت‌های کشوری که خود را دشمن ایالات متحده تعریف می‌کند را کشف کند، دست به کاری ناشیانه زده است.»

آماده‌سازی آمریکا برای حمله احتمالی به ایران
ژنرال مارتین دمپسی با بیان اینکه «همه‌گزینه‌ها بر روی میز است» تصدیق می‌کند که در صورت لزوم و به دستور رئیس جمهور آمریکا این کشور به ایران حمله خواهد کرد.

وی ابراز خشنودی می‌کند که آمریکا طرح‌های نظامی در دست دارد که در صورت لزوم قابل اجرا شدن است.

تبادل اطلاعات میان آمریکا و اسرائیل
رئيس ستاد مشترک آمریکا به تمایل اسرائیل برای حمله به ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید، ضمانتی وجود ندارد که اسرائیل هشدارهای آمریکا را جدی گرفته و به ایران حمله نکند.

دمپسی در ادامه خاطرنشان می‌سازد که با وجود این، آمریکا به منظور «اعتمادسازی» با اسرائیل همکاری کرده و اطلاعات خود در مورد ایران را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

سایر کشورها نیز نگرانی خود را از دست‌یابی ایران به بمب هسته‌ای ابراز کرده‌اند. عربستان سعودی هشدار داده که در صورت مسلح شدن جمهوری اسلامی به بمب هسته‌ای خود نیز تلاش خواهد کرد به این توانایی دست یابد.

دمپسی با اشاره به فضای حاکم در منطقه می‌گوید، آمریکا بر این باور است که مسابقه تسلیحاتی در خاور میانه فاجعه‌ای برای همه است.

پانه‌تا: ایران تا یک سال دیگر می‌تواند بمب اتمی بسازد
همزمان با انتشار اظهارات مارتین دمپسی سخنان جدیدی از لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در مورد توانایی هسته‌ای ایران منتشر شده است. پانه‌تا سه‌شنبه (۲۰ دسامبر) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "سی بی اس" گفت، ایران تا یک سال دیگر به توانایی ساخت بمب هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.در ماه نوامبر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل‌، نیز سخنان مشابهی بر زبان رانده و در گفت‌وگو با "سی ان ان" گفته بود‌، ایران احتمالا کمتر از یک سال دیگر به جایی خواهد رسید که دیگر نمی‌توان برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف ساخت.

"سی ان ان" در گزارش خود می‌نویسد، اما مقام‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از این گفته‌اند که توانایی و قصد دو مقوله متفاوت‌اند. به عقیده ‌آنها، در پیش‌بینی‌ها باید توانایی علمی، فنی و صنعتی ایران را به درستی سنجید.

پنتاگون پس از اظهارات پانه‌تا اعلام کرد که مقصود وزیر دفاع از این اظهارات این نبود که ایران تا یک سال دیگر بمب اتمی خواهد ساخت.

پنتاگون تصریح کرد که ‌ساخت بمب اتمی دشوار است و مقصود پانه‌تا این بود که این کار می‌تواند به سرعت صورت بگیرد نه اینکه حتما به سرعت صورت خواهد گرفت.
 
برگرفتہ از: ايران امروز

No comments: