Tuesday 27 December 2011


ویکی لیکس : نظرات امیر قطر و جان کری درباره احمدی‌نژاد، هاشمی و خاتمی


بر اساس سند ویکی لیکس، در دیدار جان کری، سناتور امریکایی و امیر قطر که بخش‌هایی از سخنان آن، روز گذشته در «انتخاب» درج شد، مسائل و مباحث مربوط به ایران به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، در این سند ویکی لیکس آمده است: امیر قطر در بخشی از سخنانش، آمریکا را به خاطر حمایت از معترضان انتخابات سال ۸۸، سرزنش کرد.
وی گفت: نظام ایران قوی است و احمدی‌نژاد رئیس جمهور فعلی ایران از نظر اقتصادی فاسد نیست.
امیر قطر می‌افزاید: این راز موفقیت احمدی‌نژاد است. البته خاتمی هم فاسد نیست. اما به عنوان یک اصلاح طلب در جایگاه ضعیفی قرار دارد. اما هاشمی اینگونه نیست!
سناتور کری در ادامه گفت: متاسفانه دولت اوباما چندین بار خواستار گفت‌و‌گو و مذاکره با ایران شده، اما با مخالفت این کشور مواجه شده است.
وی افزود: چندین بار، مذاکراتی با ایران از سوی غیرامریکایی‌ها انجام گرفته، اما به سرانجامی نرسیده است.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: ایرانیان می‌ترسند حرف بزنند. پوتین با رهبر عالی ایران دیدار کرده بود و به نظر می‌‌اید ایشان، دیگر سران سیاسی دنیا را نیز به حضور بپذیرند.
وی تصریح کرده است: ما باید راهی برای سخن گفتن با رهبر انقلاب اسلامی ایران، پیدا کنیم.
امیر قطر در پاسخ گفت: حرف شما صحیح است، امریکا باید مستقیما با مقامات ارشد ایران مذاکره کند.
وی در ادامه خطاب به جان کری گفت: اگر من با رئیس جمهور ایران صحبت کنم، از من چه می‌خواهید که به او بگویم.
سنانور کری پاسخ داد: امریکا به دنبال مذاکرات جدی و ایجاد بنیادی جدید برای ارتباط بر اساس تبعیت ایران از قوانین اژانس و دیگر منافع دوگانه است.
وی افزود: این منافع شامل مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، طالبان، تجارت غیرقانونی می‌شود.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: من نگران این هستم که ایران فکر کند هنوز با امریکایی رو به رو است که سال ۱۳۳۲سعی در براندازی دولت ایران داشت.
امیر قطر گفت: شما نمی‌توانید ایران را به خاطر این رفتارش مقصر بدانید.
سناتور کری ضمن تایید سخنان امیر قطر گفت: امریکا موضع متفاوتی در دنیای پس از جنگ سرد دارد.
وی افزود: ایران بلند پرواز است. این را رهبران منطقه می‌گویند. این سخنان، اولین کلماتی است که از دهان ان‌ها بیرون می‌‌اید.
امیر ضمن تایید سخنان کری گفت: ایران می‌خواهد قدرتی بزرگ باشد.
وی گفت: امریکا نباید فراموش کند که ایرانی‌ها‌‌ همان فارس‌ها هستند و امریکا باید در این چارچوب به ان‌ها نزدیک شود.
سناتور کری تاکید کرد که امریکا خیلی دوست دارد که با ایران مذاکره داشته باشد. امریکا به تمدن، استعداد، هنر، فرهنگ و... ایران احترام می‌گذارد.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا گفت: ادامه چنین روابطی بین ایران و امریکا دیوانگی است. منطقه به مدارس و کار نیاز دارد و نه جنگ دیگری.
امیر ضمن تایید اظهارت رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: این اطلاعات خیلی نگران کننده است نه برای کشورهای منطقه بلکه برای امریکا.
جان کری گفت: تغییرات تکنولوژیکی و علمی بسیاری در حال وقوع است اما ایران نسبت به ابرقدرت بودن سو برداشت دارد.
وی افزود: ما بر دو راهی رسیده‌ایم، ایران باید بین مقابله با امریکا و ایجاد رابطه، یکی را انتخاب کند.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا تصریح کرد: اگر ایران، «رابطه» را انتخاب کند، ما می‌توانیم در حوزه‌های علمی، تکنولوژیکی، اموزشی، رباتیک و انرژی با ایران همکاری داشته باشیم.
سناتور کری در خصوص سخنرانی که در شب گذشته در دوحه کرده بود گفت: ۱۷ وزیر سابق خارجه و دفاع امریکا در حمایت از نابودی سلاح‌های هسته‌ای به این سخنرانی آمده بوند.
وی افزود: رهبران جهان عرب به من می‌گویند که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ان‌ها هم خواستار این نوع سلاح هستند.
امیر قطر در واکنش به این سخن سناتور کری گفت: فکر نمی‌کنم که ان‌ها در این مورد جدی هستند. ان‌ها با بیان این سخنان، در صدد افزایش فشار بیشتری بر روی ایران هستند.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: انتخابات مورد مناقشه سال ۸۸، ممکن است که تلاش‌های امریکا برای اغاز مذاکرات با تهران را از بین برده باشد.
امیر نصیحت کرد که امریکا به تلاش‌هایش برای اغاز مذاکرات با سران ایران ادامه دهد.
وی همچنین به سناتور کری گفت که امریکا نیاز دارد که به اسرائیل بگوید که ان‌ها باعث می‌شوند که امریکا مورد علاقه مسلمانان نباشد. زمان بحران کانال سوئز، اعراب امریکایی‌ها را دوست داشتند و از بریتانیا و فرانسه خوششان نمی‌آمد.
سناتور کری در ادامه از امیر خواست که بگوید، امریکا جطور باید اعتبار سابقش را بدست اورد.
امیر گفت: اولین و مهم‌ترین کار این است که امریکا هر چه در قدرت دارد به کار گیرد تا راه حلی در مورد درگیری اسرائیل و فلسطین پیدا کند و بهترین راه این است که با سوری‌ها صحبت کند.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: بر اساس توافقی، انتظار تلاشی واقعی در این زمنیه را از سوی اوباما در سال جاری دارم.
وی افزود: امیدوارم که در این مورد، ایران مسائل را پیچیده نکند.
امیر ضمن تایید اظهارات جان کری گفت: چین از حواس پرتی امریکا یعنی حضور نیروی‌ها در عراق و افغانستان خرسند است.
سناتور کری با تایید سخنان امیر قطر گفت: چین به امریکا پول قرض می‌دهد و نفوذ خود در مخارج امریکا را افزایش و توسعه می‌دهد.
وی افزود: من در خصوص جنگ عراق، با بوش مخالفت کردم. جنگ در عراق جنگی اشتباه و در مکانی اشتباه و در زمانی اشتباه بود.
امیر قطر در پایان جلسه با مقامات امریکایی گفت: بر اساس تجربه‌ی ۳۰ ساله‌ی ارتباط با ایران، این افراد به شما ۱۰۰ تا حرف تحویل می‌دهد اما شما فقط به یکی از این صد کلمه اعتماد کنید!
از : ايران امروز


No comments: