Wednesday 21 May 2014

 
اينجا بلوچستان است
از : کؤران دامنى

امروزانگاردوباره پس از پنجاه وچند سال ٬ خود را دراين عکس ديدم ٬ شماھم به عکس من وبرادروخواھروديگراعضاى فاميل و نزديکانم بدقت نظارہ کنيد ولطفٲ مرا راھنمايى کنيد وبگوييد آيا زندگى ھمين است  ؟ 
درعکس کہ بنگريد مرا خواھيد يافت .
بله اين منم درست مانند پنجاه وچںد سال پيش"کؤران دامنى"که پاچه شلوارم را بالا کشيده ام تانشان دھم اين پاى برھنه وزخمى خود را ٬خوب به پيراھنم بنگريد که نتوانسته حتى ھم جنس وھمرنگ شلوارم شود ٬ وحتى آن دکمه ھاى نامھربان ھم از يقه پاره پيراھن چرکينم فرارکرده اند.
آياميدانيد که درزمستان وتابستان جان پوش وپاپوش من ھمين است که حالا برتن دارم؟
راستى ميدانيد که ھفته گذشته درمحله ما چندين کودک جان خود را بخاطربيمارى مالاريا مغزى ازدست دادند؟
درست ھمين يکماه پيش بود که درھمين محله وچند محله ديگر٬ ده نفربر اثربيمارى ''وبا '' و''حصبه'' و ''اسھال خونى'' و ''.... '' جان باختند .!!
درست پريروز بود که دو مادردر محلہ ما بر اثرنبود امکانات زايمانى درحين زايمان از بين رفتند وچندين کودک ديگر را بى سرپرست و بى مادرگذاشتند.؟؟!!
به اطرافم درعکس خوب بنگريد ٬ اين بچه ھاى پاى برھنه وگرد وغبارگرفتۂ زمانہ ٬ برادر وخواھرويا عمه زاده وخاله زاده ودوست و نزديکان و .... من مى باشند.
بعضى وقتھا ھنوز ھم ازبزرگترھا تنھا ميشنوم که يک جايى ھست بنام مدرسه که درآنجا علاوه برآموختن اجبارى زبان ورسم ورسومات حکومتگران ٬خواندن و نوشتن ٬ کہ بعضى وقتھا باتوپ ھم بازى ميکنند!!
<< چہ گويم کہ گويا بلوچى بودنم جرم است >>

بله امروزنتيجه تمام اين اشغالگريھاى''سرزمينم بلوچستان'' وبه بردگى درآوردن ملت بلوچ ٬ھمين استکه کودک بلوچ حتى ازابتدايى ترين حق و حقوق خود که ھمانا زندہ ماندن است و براى زندہ ماندن نيازبہ خوراک مناسب ٬ لباس و پاپوش مناسب و سر پناھى مناسب است که مشخصه اوليۂ زنده ماندن يک انسان است محروم باشد.
بله من کودک بلوچ ٬ درقرن ۲۱بجاى توپ وتانک وبمب
اتم ٬ کامپيوتر ٬نايتندو٬راديو ٬ تلويزيون ٬يخچال ٬انترنت و ھزاران گاجت ديگر٬ امروز محتاج به پاپوشى بر پاى برھنۂ خود جان پوشى بر تن زخمى خود ھستم٬ که قبل ازشکم گرسنه ام ٬آبرويم را زيرپيراھن پارہ پاره ام قايم کنم .
کؤران دامنى

No comments: