Sunday 1 April 2012

فدرال یا استقلال

آذربایجان وورغونو 

در این نوشته سعی برآن خواهد شد که به سوالاتی در مورد استقلال و فدرالیسم پاسخ داده شود .
آیا سیستم فدرال در ایران راهی برای استقلال آذربایجان می باشد؟

منافع ملی چیست ؟

چگونگی موازی سازی در حرکت ملی آذربایجان.
فدرالیسم را از دو منظر مورد بحث قرار خواهیم داد.
 1- فدرالیسم در جامعه بین الملل
2- فدرالیسم در میان توده مردم
فدرالیسم در جامعه بین الملل
 در عالم سیاست گاه چیزهایی اتفاق می افتد که کمتر کسی میتواند آنرا پیش بینی کند وجود متغییر های گوناگون وپیچ وخمهای تودرتوی سیاست آنرا غیر قابل پیش بینی می کند. بیشتر مسائل بعد از اتفاقات مورد بحث قرار می گیر ند. مثلا در مورد همین بمب گذاری های حرمین امامان چندین نظریه ی متفاوت وجود دارد :
-       کار آمریکا وغرب بوده تا بین مسلمانان اختلاف بیندازد
-       ایران برای جلب نظر دنیای اسلام واتحاد در برابر مسیحیت دست به چنین اقدامی زده است
-       غرب برای منحرف کردن افکار عمومی از ماجرای کاریکاتور پیامبر اسلام به موضوع دیگر دست به این کار زده
-       غرب بخاطر سنجش وحدت دنیای اسلام
-       گروههای مستقل وافراطی
-       .................
حال سوال اینجاست چطور آقایان پیش داوری می کنند که آمریکا عینا همان طرح افغانستان وعراق را در ایران می خواهد دنبال کند. با کمال تاسف می توان گفت که دوستان از اصول اساسی سیاست ومتغییر بودن آن بیگانه اند . طرح آمریکا برای خاورمیانه بزرگ لزوما همانی نمی شود که قبلا طرح ریزی شده است ( بنابه  اصل متغییر بودن سیاست) گاه پلان موجود با شرایط متفاوت تغییر پیدا می کند این متغییر بودن برای جهان سومی ها نیز صادق است . اصلا مثل اینکه آقایان پلان آمریکا را دیده اند و می دانند آمریکا ایران را می خواهد فدرالیته کند. اگر هم چنین باشد پلان قابل تغییر است.  دوستان با صدایی رسا در تریبونها اعلام می دارند که من استقلالچی هستم ولی فدرال را یک استراتژی برای رسیدن به استقلال می دانم. برادر من آمریکا اگر امروز در خاورمیانه است برای این است که ثبات را(در جهت منافع ملی خود) در منطقه ایجاد کند و نه اینکه هر روز منتظر یک انقلاب باشد این ادعای شما را آمریکا می شنود و می بیند. آیا اگر بقول شما غیب گویان که آمریکا راضی به استقلال آذربایجان نیست همان نوع سیستم فدرالی را می دهد که شما می خواهید ؟ وپس فردا باز منطقه نا امن شود. نخیر دوست عزیز محدودیتها ومحدودیتها(بصورت قانونی وغیرقانونی ) در سیستم فدرالی که می خواهید، ایجاد خواهد کرد که منتج به استقلال نشود.
حق تعیین سرنوشت اصلی مورد قبول در عرصه بین المللی می باشد. ما بعنوان یک ملتچی با در نظر گرفتن شرایط جهانی باید رای ملتمان را از همه آرا برتر بدانیم حال با دوگانگی (فدرال – استقلال ) نمی توان رای ملت راجلب کرده و در عرصه جهانی برای گرفتن حقمان از آن استفاده کرد ما در مذاکره
موضوع را انتخاب خواهیم کرد پس بهتر است از پیش بازنده به میدان وارد نشویم موضوع فقط باید استقلال باشد.

فدرالیسم در میان توده مردم

توده مردم مسئله را نه مثل یک فعال حرکت ملی بلکه بعنوان یک آذربایجانیی که در شرایط بد اقتصادی و فرهنگی قرار دارد دنبال می کند . بیشتر در مقالات دوستان به کم بودن شعور ملی ملتمان اشاره می شود بله این یک واقعیت است ولی آیا ملت سیستم فدرال را تماما می شناسند ؟ توده مردم استقلال را بهتر از فدرالیسم می فهمند.بعلت گوناگونی سیستمهای فدرال خود فعالان نیز در تبیین آن عاجزند چه رسد به عموم مردم بله عموم مردم شعور ملی کمی دارند (که با تبلیغات مثبت گوناز تی وی سرعت می گیرد ) ولی این تنها مسئله استقلال در صورت تبیین درست می تواند به ملتمان شعور ملی را تزریق کند. توده مردم نیز مانند آمریکا نمی خواهند هر چند روز یک بار انقلاب کنند. فاصله انقلابها در کشورهای استبدادی بیش از سی سال می باشد . (هر نسل یک انقلاب)
هر حرکت ملی و بین المللی مستلزم وجود پشتوانه افکار عمومی می باشد حتی ابرقدرتها نیز بر این نکته واقفند چرا که افغانستان با حمله تقریبا یکجانبه اشغال شد ، عراق با اتفاق کثیری از دول متفق و بدون در نظر گرفتن سازمان ملل و حال ایرا ن با اتفاق غرب و دول دیگر و همچنین سازمان ملل . فدرالیته شدن ایران به همین راحتی از طرف تمرکز گرایان سلطنت طلبان و اسلامگرایان مورد قبول نخواهد بود و برخوردهایی خواهد داشت توده مردم این تنش را با تمام وجود حس خواهند کرد ما اگر واقعا استقلال را در ذهن می پرورانیم با یک دید روانشناختی واز دید یک آذربایجانی (با شعور ملی کم ) به مسئله بنگریم در می یابیم که انتظار تن دادن ملت به یک تنش در دوسال دیگر برای استقلال انتظاری بی مورد است . آنانی که با شعار فدرال مرد م را فریب  داده ندچطور می توانند باز شعار دیگری سر دهند. آیا افکار عمومی آنها را قبول خواهد کرد؟ چرا دوستان به مسائل بصورت سطحی نگاه می کنند و مدام در طبل توخالی فدرال می کوبند . آیا تا بحال استقلالیت را تبلیغ کرده ایم تا نتایجش را ببینیم ؟ آیا ما یک پرسپکتیو روشن از آینده آذربایجان به ملتمان نشان داده ایم ؟ حال دوستان شاید بپرسند که استقلال را نمی توان تبلیغ کرد و از طرف نیروهای اطلاعاتی سخت موجب پیگیری است . باید گفت استراتژی کار یک استقلالچی با یک فدرالچی (ایرانچی ) فرق میکند شما برای تبلیغ نیاز به ابزار متفاوت دارید: تلوزیون ، اینترنت و بسیاری از راهکارها که نباید نوشت. جالب اینجاست که فعالی می گوید استقلالچی بیاید جلو میدان شهرداری شعار بدهد ومن پشت سر او شعار خواهم داد .
سیستم فدرال زبانم لال اگر بر ما تحمیل شود با شناختی که از جامعه داریم حدود 15 سال طول می کشد تا امورات اداری – سیاسی  فرهنگی واقتصادی آن جا بیفتد و در این برهه توده مردم در حال سازگاری با شرایط جدید هستند در 15 سال بعد نارضایتی ها شروع می شود . به نتیجه رسیدن آن را خدا می داند. درزمان حاضر ما وقتی از منافع ملی صحبت می کنیم خیلی ها با لاف دهکده جهانی ما را بمباران تهمتها می کنند حال شما ببینید 30 سال دیگر با گسترش ارتباطات کجا خواهد بود و در آن زمان صحبت از دهکده نخواهد بود بلکه کوچه را بلغور خواهند کرد. 
سوال : آیا منافع ملی ما در سیستم فدرال تامین خواهد شد؟
منافع ملی را در سه بخش سیاسی ، فرهنگی  و اقتصادی مورد بحث قرار می دهیم .

منافع سیاسی:

جغرافیای سیاسی در دو حالت فدرال و استقلال مشکل ساز خواهد بود.
در سیستم فدرال به هیچ عنوان منافع سیاسی مان تامین نمی شود . فدراسیون هستیم و مرکزیت را مواظبیم . که به احتمال زیاد اصفهان خواهد بود . دیپلماسی درسطح بین الملل نخواهیم داشت . اخیرا ادعای خنده داری توسط دوستان ارائه شده که فدراسیون آذربایجان وزیر خارجه داشته باشد و با کشورها بخصوص همسایگانمان ارتباط سیاسی داشته باشیم که این مسئله قابل نقد نیست . منافع سیاسی ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا دیگر منافعمان را تحت تاثیر قرار می دهد . موضوع دیگر یکپارچگی آذربایجان (شمال _ جنوب) می باشد که در سیستم فدرال قابل بحث نیست . (همینطور اتحاد دنیای ترک) 

منافع فرهنگی : 

ما بسیاری از حقوق فرهنگیمان را در سیستم فدرال بدست می آوریم ونه تمامی آنها را زیرا مجبور به یادگیری زبان تحمیلی فارسی خواهیم بود . وباز مللتمان مورد تهاجم رسانه های شوینیستی قرار خواهد گرفت و تلاش ما برای پاک کردن برتری قوم فارس که در ناخود آگاه ذهن ملتمان نقش بسته بی اثر خواهد بود.
منافع اقتصادی:
امروزه اقتصاددانان وجود حس وطن پرستی را در یک کشور را عامل اصلی پیشرفت اقتصادی می دانند این به وضوح مشخص است که هیچ سیستم فدرالی در مقایسه با استقلال غرور ملی را بهتر وبیشتر بوجود نمی آورد همانطور که می دانیم نفت ، عمده درآمد ارزی ایران را تشکیل می دهد که در سیستم فدرال در فدراسیون عرب جای می گیرد . حال سیستم اقتصادی در ایرا ن فدرال بر استفاده مساوی از منابع خواهد بود یا نه مشخص نیست در حال حاضر با وجود مرکزیت درصدی از نفت را به استان خوزستان میدهند و آیا فردا در سیستم فدرال فدراسیون عرب راضی به سهیم کردن دیگر فدراسیونها خواهد بود یانه خدا می داند. در صورت بدست آوردن استقلال سود ترانزیت کالا و لوله های نفت رقم قابل ملاحظه ای خواهد بود چنانچه کشور لبنان درآمد هنگفتی از کشور های تولید کننده نفت بابت عبور لوله های نفتی از خاک این کشور را دریافت می کند. در این مقوله نظرات کارشناسی می تواند مثمر ثمر باشد و به همین چند خط بسنده می شود.  

مسئله موازی سازی در حرکت آذربایجان:

"برای کنترل هر حرکت نیرومندی مقومت در برابرآن بی فایده خواهد بود و برعکس موجب قدرت یافتن آن می شود برای به کنترل در آوردن حرکت باید در حرکت نفوذ کرد وموجبات انحراف آنرا قراهم نمود" این یک استراتژی کار آمد برای استعمارگران و تمرکز گرایان در ایران می باشد.
سیستم فدرال در جهت همان سیاست موازی سازی می باشد سیستم اطلاعاتی و امنیتی در ایران آنقدر نیرومند است که اگر کسی آب بخورد سیستم از آن باخبر است. حال سوال من از آقایانی که یا کمال تاسف می گویند " جلسات فدرال را با تمام فشارهای امنیتی وبدون ترس  مرتب برگزار کردیم " این است که آیا شما اداره امنیت را دور زده اید یا آنها شما را ؟
سیستم فدرال همان سیستم تمرکزگراست با این تفاوت که مرکز احتمالا تهران نه   بلکه اصفهان خواهد بود .
اداره اطلاعات زیرکانه به فعالان حرکت تاثیر گذاری می کند و فعالان فکر می کنند آنچه می گویند زاییده تفکر خودشان است نه خیر آقا اینها بیکار ننشسته اند بروید قبل از این که در سیاست نظریه پردازی کنید سیستمهای امنیتی و جاسوسی دنیا و خاطرات جاسوسان را مطالعه فرمایید.

نتیجه گیری :

1-   سیستم فدرال در ایران منتج به استقلال آذربایجان نخواهد شد.
2-   کسیکه سیستم فدرال را پیشنهاد می کند نمی تواند استقلالچی باشد.
3-   سیستم فدرال نمی تواند منافع ملی ما را برآورده کند.
4-   فدرالچی با ایرانچی مترادف است.
5-   موازی سازی ما را به بیراهه می کشد و موجب برخوردهای خشن داخلی خواهد شد.


No comments: